اصول مهم در بازیابی پزشکی

اشتباهاتی که یک نمونه سایت پزشکی موفق انجام نمی دهد!!

نمونه سایت پزشکی

نمونه سایت پزشکی

اواسط دهه ی 80 بود که تب وبلاگ نویسی و وبسایت سازی همه را فرا گرفت! خیلی ها به قدری به وبلاگ یا وبسایت خود وابسته بودند که انگار تمام دنیای آن ها در همین چند صفحه وبلاگ خلاصه می شد!
آن هایی که خیلی وقت است در فضای مجازی و اینترنت فعالیت می کنند، به خوبی یادشان است که تنها چند وبسایت معروف و معتبر وجود داشت که می شد به عنوان مرجع از آن ها استفاده کرد! بقیه ی وبلاگ ها و وبسایت ها صرفاً ایده های شخصی خود افراد را شامل می شد!
اما ما نزدیک به سده ی 14 هستیم و دیگر اینترنت به قدری در زندگی ما جا خوش کرده که ادامه ی حیات بدون آن را نمی توان متصور شد!
یکی از حوزه های به نسبت جدیدتر اینترنت ، بحث کسب و کارهای اینترنتی و مجازی است!

این موضوع به قدری باب شده که خیلی از شرکت ها و موسسه های بزرگ هم ترجیح می دهند وبسایتی برای خود داشته باشند و بخش زیادی از پروسه ی معرفی محصول یا خدمات خود را از این طریق طی کنند!
پزشکان هم نباید از این قافله عقب باشند! نکته ی مهم این است که مباحث پزشکی ، علاوه بر تخصصی بودن ، برای عامه مردم نیز جذاب و مفید است بنابراین طراحی یک وبسایت پزشکی می تواند به شهرت و موفقیت شما به عنوان یک پزشک کمک خیلی زیادی بکند!
اما به هیچ وجه فکر نکنید که این کار قرار است آسان و بی دردسر باشد! از خود می پرسید چرا ؟!

نمونه سایت پزشکی
نمونه سایت پزشکی

خب پاسخ روشن و واضح است! بازار رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ و جدیست! حتی همین امروز هم برای طراحی وبسایت پزشکی تان دیر است.

نمونه سایت پزشکی

بنابراین اگر می خواهید که در این عرصه زنده بمانید و فعالیت پزشکی خود را ادامه دهید ، اولین و مهم ترین توصیه ی ما به شما طراحی یک سایت پزشکی متناسب با نوع تخصص و فعالیتتان است!
نمونه های موفق زیادی در این حوزه وجود دارند که می توانید با مراجعه به آن ها شمایل کلی کار دستتان بیاید!

اما مهم ترین مسئله در بازار رقابت این است که شما چه چیز جدیدی برای عرضه دارید ؟ آیا تمایزی میان سایت شما با دیگر وبسایت های پزشکی وجود دارد که باعث جلب توجه افراد شود؟!
نمونه سایت پزشکی
نمونه سایت پزشکی

همه ی این نکات اهمیت فراوانی برای طراحی یک سایت موفق و بازاریابی پزشکی دارد.

نمونه سایت پزشکی
بعد از بررسی حدود 1100 وبسایت پزشکی ، دو نتیجه خیلی مهم به دست آوردیم :
• خیلی از پزشکان وب سایت های پزشکی خیلی خوبی دارند که علاوه بر طراحی مدرن ، کاربر پسند هم هستند و مخاطب آن ها از دیدن مطالب و بخش های مختلف وبسایت لذت می برد و صرفاً برای یافتن یک پاسخ به آن سر نمی زند. بلکه واقعا این گونه وبسایت ها جذابیت زیادی برایش دارند.
• هم چنین یک عالمه وبسایت بد پزشکی وجود دارد ( بیشتر از آن چه که انتظارش را داشتیم ). هم نگاه کردن به این سایت ها آزاردهنده بود هم استفاده ازشان! اما برای این که جزو این دسته از وبسایت های بد پزشکی نباشیم باید چه کرد ؟

در ادامه با ما همراه باشید تا این نکات را برای شما افشا کنیم!!

نمونه سایت پزشکی
نمونه سایت پزشکی

طراحی وب سایت پزشکی

در ادامه به رایج ترین مشکلاتی که یک وب سایت پزشکی می تواند داشته باشد اشاره کرده ایم! پزشکان عزیزی که مخاطب این مقاله هستند ، توصیه می کنیم که این چند مورد را با دقت خوانده و اگر می خوانند نمونه موفق یک وبسایت پزشکی باشند ، از تکرار این اشتباهات پرهیز کنند

موبایل فرندلی نیستند ( با پلتفرم موبایل ها همخوان نیستند ) : این مسئله یکی از رایج ترین اشتباهات است و در تعجبیم که چرا هنوز هم برخی وبسایت ها خودشان را با این قابلیت تطبیق نداده اند!!وبسایت های موبایل فرندلی از سال 2013 تبدیل به یکی از مهم ترین المان های وبسایت شده اند و تا آخر سال 2016 عجیب ترین اتفاقی که افتاد این بود که خیلی ها برای جستجوی مطالب مورد نظرشان دیگر از کامپیوترهای دسکتاپ استفاده نمی کنند و این ابزار جای خود را کاملا به موبایل ها و تبلت ها داده است.
وقتی که وبسایتی را می بینیم که خودش را با موبایل ها تطبیق نداده اولین حدسمان این است که از 5 سال پیش تا الان آپدیت نشده است!
یا این که فکر می کنیم صاحب این وبسایت ، به قدری به مخاطبان خود اهمیت نمی دهد که وبسایت موبایل فرندلی داشته باشد.

طراحی بی ریخت و از مد افتاده ای دارند : درست مثل یک شلوار پیله دار که به خوبی می دانیم از مد افتاده است ، در مورد یک طراحی از مد افتاده هم سریع می توانیم تشخیص دهیم.

منظورمان از طراحی بی ریخت ، داشتن فضای سفید بیش از حد ، داشتن فضای سفید کم ، تم رنگی ناخوشایند ، عدم تعادل صفحه یا بی تناسب بودن ، طرح بندی نامناسبی که دیگر استفاده نمی شود ، صفحات نا تمام ، گذاشتن شبکه های اجتماعی بی استفاده و … است
از پروتکل HTTPS استفاده نمی کنند : حتی اگر مثل فروشگاه های آنلاین ، چیزی را نمی فروشید ، برای همه ی وبسایت ها لازم و ضروری است که ایمن باشند.

طراحی وب سایت پزشکی
طراحی وب سایت پزشکی

اگر قفل کوچکی را روی مرورگر خود ببینید ، متوجه خواهید شد که وبسایت شما ایمن است.از سال 2017 به این طرف ، مرورگر کروم گوگل ، خطاها و باگ های ایمنی را به شکل ساده ای نشان می دهد و هم چنین فیلدهای جستجو را در وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی کنند را نشان می دهد.

تنوع فونت کمی دارند : فونتی که در وب سایت استفاده می کنید می تواند احساسات و تصورات افراد را راجع به مطب شما شکل دهد! حتما فونتی می خواهید که مدرن باشد و به سادگی بتوان آن را خواند.اگر می خواهید مردم شما را جدی بگیرند ، هیچ وقت نباید از فونت هایی استفاده کنید که احساس شوخ طبعی به مخاطب دست بدهد.
هم چنین باید حواستان باشد که مخاطب بدون ریز کردن چشم هایش بتواند متون شما را بخواند.شما که نمی خواهید مشکلات چشمی را نیز به جامعه اضافه کنید؟!
در حال حاضر بهترین سایز فونت 16 الی 20 است .گرچه هنوز هم می توانید تعداد زیادی نمونه سایت پزشکی پیدا کنید که از سایز 11 یا 12 استفاده می کنند که خیلی خیلی ریز و کوچک است.

پیام و اطلاعات بی ربط می دهند : وب سایت های پزشکی زیادی وجود دارند که به محض وارد شدن به آن ها مشخص نیست که در چه حیطه ی پزشکی فعالیت می کنند.چه خدماتی ارائه می کنند یا چه نوع بیمارانی را درمان می کنند؟!!
افرادی که وب سایت شما را دیدن می کنند ، آدم های شلوغی هستند و وقت ندارند که 20 سوالی بازی کنند!!
سایت شما باید بلافاصله خودش را معرفی کند و بگوید که چه کاری انجام می دهد!
البته که سایت شما باید ظاهر خوبی هم داشته باشد اما به هرحال مخاطب برای یافتن اطلاعات از وب سایت شما دیدن می کند.

نمونه سایت پزشکی
کُند و آهسته هستند : یک قانون کلی وجود دارد که می گوید صفحات پیج شما باید در طی 3 ثانیه (یا حتی کمتر) روی صفحه ی دسکتاپ ، موبایل یا تبلت بارگزاری شوند. صفحاتی که 5 الی 10 ثانیه طول می کشد تا لود شوند غیر قابل قبولند!!

طراحی وب سایت پزشکی
طراحی وب سایت پزشکی

بینندگان سایت شما ، به هیچ وجه تا این مدت منتظر نمی مانند.این معضل اصلاً کاربر پسندانه نیست.سه تا از دلایل اصلی بارگزاری آهسته ی وب سایت می توانند شامل موارد زیر باشد :

هاستینگ ضعیف و ارزان
کدهای شناور و تصاویر بهینه نشده!!

از میان این سه تا ، معضل تصاویر بهینه نشده رایج تر است.پس در قدم اول این معضلات را رفع کنید.
هیچ گونه کیس مطالعه یا نمونه در آن ها وجود ندارد : آخرین بار کِی بود که بدون مطالعه ی نظرات افراد راجع به یک محصول ، آن را از دیجی کالا خریده اید ؟

دقیقا !! هیچ کدام ما نمی خواهد که تصمیم اشتباهی بگیرد و به همین خاطر به تجربیات و فیدبکی که دیگران راجع به یک محصول یا خدمات می دهند ، اعتماد می کنیم. هنوز هم مشخص نیست که چرا خیلی از وب سایت های پزشکی نه بخش نظرات مردم دارند و نه حتی خودشان تجربه های بیماران خود را انتشار می دهند.

دلیل این مسئله هر چه که باشد ، یک نمونه سایت پزشکی هم مثل دیگر وبسایت ها نیاز دارد که بخش نظرات و تجربیات افراد را راه اندازی کند.
به بیماران جدید نمی گویند که باید چه انتظاری داشته باشد : هر گونه تجربه ی جدید به خصوص مراجعه به یک پزشک تازه ، می تواند به شدت استرس زا باشد.
اگر یک جراحی تخصصی یا کولونسکوپی نیز بخواهید انجام دهید ، استرس شما بیشتر هم می شود.سوالاتی ممکن است برایتان پیش آید :

این عمل چگونه است ؟زمان بهبود چقدر خواهد بود ؟

حتی جزئیات کوچکی مثل محل پارک کردن خودرو یا این که از کدام در وارد مطب شوید هم می تواند استرس زا باشد.بخش سوالات رایج می تواند خیلی مفید باشد اما ساخت یک ویدیو کوتاه و توضیح همه چیز می تواند تا حد زیادی به آرامش و رفع اضطراب بیمار کمک کند.

هزینه های درمان و پوشش بیمه ای را اعلام نمی کنند : به احتمال زیاد اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود این است که آیا این درمان تحت پوشش بیمه است ؟ اگر هست ، کامل پوشش می دهد یا بخشی از آن را؟! اگر تحت پوشش بیمه نیست ، هزینه های درمان چقدر می شود ؟ هیچ کس از غافلگیری خوشش نمی آید.

اما در کمال تعجب وبسایت های پزشکی زیادی هستند که اصلا به این موضوع نمی پردازند.

اگر می خواهید که وب سایت پزشکی شما از دیگران متمایز باشد ، بهتر است شجاعت داشته و مسائل مالی را در آن مطرح کنید.بیماران به خاطر این مسئله به شما احترام خواهند گذاشت و قدردان خواهند بود.

طراحی وب سایت پزشکی
طراحی وب سایت پزشکی

چگونه اسم سایت پزشکی انتخاب کنیم!

راه های زیادی برای این کار وجود دارد. می توانید از اسامی ترکیبی استفاده کنید ! یا این که اسمی را انتخاب کنید که یک مسئله یا موضوع پزشکی را به ذهن متبادر کند.(مثل وب سایت زیبان که در حیطه ی پزشکی زیبایی فعالیت دارد )
یک عالمه راه برای انتخاب اسم وب سایت پزشکی وجود دارد که با جستجوی کوتاهی در اینترنت و صرف اندکی خلاقیت می توانید به آن ها دست پیدا کنید.

اما ما در این جا می خواهیم راه بسیار بهتری را به شما معرفی کنیم :
یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت وب سایت ، بهینه سازی آن است. اما در صورتی که می خواهید وب سایت شما توسط مخاطب دیده شده و از دیدگاه گوگل اعتبار بالایی داشته باشد ، مهم ترین نکته این است که عمر دامنه ی شما زیاد باشد.

اما از کجا می توان دومین هایی خریداری کرد که عمر بالایی داشته باشند ؟

خب راهکار فوق العاده ای برای این کار وجود دارد! شما می توانید به سادگی به وب سایت دامنه های آزاد شده بروید و فهرستی 500 تایی از وب سایت ها را مشاهده کنید که آزاد شده اند و شما می توانید خریداری کنید!

اسم سایت پزشکی
اسم سایت پزشکی

این گونه علاوه بر یافتن دامنه هایی با نام پزشکی مناسب ، می توانید دومینی خریداری کنید که عمر زیادی داشته باشد. به این ترتیب چندین گام جلو خواهید افتاد!

سایت های پزشکی ایران چگونه موفق شده اند؟

همان طور که در اول مقاله هم گفتیم ، در حال حاضر رقابت سنگینی میان وب سایت های پزشکی وجود دارد. همه می خواهند که خود را به سطح اول رقابت برسانند و انصافاً هم که خیلی از این وب سایت ها موفقیت زیادی در این زمینه داشته اند.

اما بهترین سایت های پزشکی چه کار می کنند که در این زمینه موفق می شوند ؟!

خب فاکتورهای زیادی در این رابطه وجود دارد! اما شاید مهم ترین آن ها صرف هزینه است! فکر نکنید که با طراحی یک وب سایت ساده ، از هفته ی بعد به صفحه ی اول گوگل خواهید آمد و این گونه مراجعه کنندگان شما زیاد خواهد شد!

نمونه سایت پزشکی
این تصور اشتباهی است که مطلقاً از عدم آگاهی می آید. یک سایت موفق پزشکی نیاز به طراحی درست دارد ، لازم است که تیمی حرفه ای از پشتیبانان شبانه روز آن را رصد کنند ، محتوای خوبی داشته باشد ، و از همه مهم تر کارشناسان حوزه ی آی تی بر آن نظارت داشته باشند و بلافاصله هرگونه مشکلی را در آن را شناسایی کرده و حل و فصل کنند.
مطمئن باشید که هر وب سایت پزشکی ایرانی که در زمینه ی خودش موفق شده ، تمام این نکات را مد نظر دارد و به خوبی سایت را پشتیبانی می کند.
ما نیز تلاش داریم که در مجموعه ی خود این خدمات را برای پزشکان عزیز فراهم آوریم. به خاطر داشته باشید که این روندی حرفه ای است و نیاز به حضور کارشناسان دارد!

نمونه سایت پزشکی
به قول ضرب المثل معروف ” نابرده رنج گنج میسر نمی شود ” !!
پس کمربند آهنین ببندید و خود را برای چالش های متعدد آماده سازید!

معتبرترین سایت پزشکی جهان

در انتهای مطلب اگر می خواهید نمونه سایت پزشکی خارجی را بررسی کنید ، توصیه می کنیم به وب سایت هایی مثل مایوکلینیک و یا WebMd مراجعه کنید. این دو سایت گرچه حیطه ی عمومی دارند اما نمونه های موفقی از طراحی یک وب سایت موفق پزشکی می باشند!
در آخر امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید برای ساخت یک سایت پزشکی خوب از ان بهره مند شوید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله 


اگر میخواهید در صفحه اول گوگل و در این سایت و 54 سایت دیگر سلامت و برای دهها کلید واژه مرتبط با تخصص شما ، مرکز زیبایی، مطب، بیمارستان یا کلینیک شما معرفی شود ، روی تصویر زیر کلیک کنید تا از همین امروز بیشتر دیده شوید. (نمایش تبلیغات پایه و ثبت مرکز شما رایگان است)

تبلیغات آرایشگاهها و مراکز زیبایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *