چگونه یک پزشک خوب باشیم؟

چگونه پزشک خوبی شویم؟| ویژگی های یک پزشک خوب

 چگونه یک دکتر موفق باشیم؟

بدون شک پزشک بودن از نظر تعداد زیادی از افراد یک شغل رویایی و به عبارتی با پرستیژ بالا محسوب می‌ شود اما یک پزشک خوب بودن چیزی است که تصویری عالی از شما به عنوان پزشک می سازد.

برخی از افراد تصور می کنند که برای پزشک بودن صرفا داشتن هوش و انگیزه کافی و سپس پذیرش در یک دانشکده پزشکی کفایت می کند.

شاید این سه فاکتور به ظاهر کافی باشد اما واقعیت این است که اصلاً کافی نیست. اجازه بدهید به بررسی این مسئله بپردازیم که چه مولفه‌ هایی باید در یک پزشک خوب وجود داشته باشد.

 

 هفت ویژگی که در پزشکان خوب وجود دارد

 چگونه یک پزشک خوب باشیم؟
چگونه یک پزشک خوب باشیم؟

ما برای یافتن پاسخ این سوال که ‘چگونه پزشک خوبی شویم؟’ با چند پزشک صحبت کرده ایم تا بتوانیم یک دیدگاه کلی را در خصوص ویژگی های یک پزشک خوب به دست بیاوریم. به طور کلی جمع بندی صحبت های ما با پزشکان به صورت زیر ارائه می شود:

 

 پزشکان خوب به راحتی با بیمار ارتباط برقرار می‌ کنند

داشتن یک جفت گوش شنوا برای شنیدن مشکلات بیماران و درد و رنج آن ها یک فاکتور بسیار مهم برای یک دکتر بسیار خوب است. بیماران می‌ توانند با شما درباره آنچه که باعث ناراحتی شان شده است صحبت کنند به شرط آن که به آنها اجازه حرف زدن را بدهید.

دکتر مدن می‌ گوید: معمولاً پزشکان در ثانیه هفدهم از شروع مکالمه بیمار حرف او را قطع می کنند.’ بهتر است به جای این کار به صندلی خود تکیه دهید و اجازه دهید بیمار صحبت هایش را تکمیل کند سپس شما وارد عمل شوید.

برقراری ارتباط با بیمار
برقراری ارتباط با بیمار

داشتن مهارت برقراری ارتباط صرفاً برای ایجاد یک رابطه دوستانه با بیمار نیست بلکه یک فاکتور مهم است که به شما به عنوان پزشک کمک می‌ کند بتوانید نگرانی‌ های بیمار خود را درک کنید و علت مشکلات او را تشخیص دهید.

مهارت برقراری ارتباط با بیمار یک اصل بسیار مهم است که نباید به هیچ عنوان فراموش شود یا دست کم گرفته شود شما باید آنقدر به بیمار خود قدرت بدهید تا بتواند به راحتی با شما صحبت کند.

 

 یک دکتر خوب منظم و وظیفه شناس است

کودکان از همان دوران مدرسه یاد می گیرند برای موفقیت در مدرسه، نظم داشتن یک اصل بسیار مهم است به همین دلیل شما به عنوان پزشک بدون داشتن حضور ذهن و توجه کردن به جزئیات به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.

پزشک باید اطمینان حاصل کند که همه آزمایشات لازم را برای پیدا کردن مشکل بیمار درخواست کرده است، به همه سوالات او پاسخ داده و یک برنامه مشخص را برای درمان او طراحی نموده است.

 

 یک پزشک خوب به بیمار احساس امنیت می دهد

اصلا مهم نیست که شما نفر اول دانشکده پزشکی بوده اید یا چه جوایزی را بابت تحقیقاتی که انجام داده اید دریافت نموده اید، تنها چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که بیمار می‌ خواهد احساس کند به یک متخصص کاربلد مراجعه نموده است.

ایجاد حس امنیت در بیمار
ایجاد حس امنیت در بیمار

شما باید کاری کنید که اعتماد بیمار را جلب نمایید. یک دکتر عالی و کارکشته می‌ داند که ایجاد نمودن حس امنیت در بیمار یعنی برگ برنده. از ایجاد حس امنیت در بیمار خود غافل نشوید.

 

 کنجکاوی از ویژگی های یک پزشک شایسته است

کنجکاوی مولفه ای است که باید به یک بخش از زندگی و هویت پزشک تبدیل شود و حتی گاهی اوقات لازم است پزشک به بررسی مواردی بپردازد که به ظاهر در حاشیه قرار دارند.

اگر بیمار شما دارای علائم و نشانه های نگران کننده و غیر عادی است باید به طور دقیق به بررسی فاکتورهای موجود و فاکتورهای کم اهمیت بپردازید. یک دکتر خوب برای دنبال کردن کنجکاوی خود وقت می‌ گذارد تا بتواند پاسخ سوالاتی که دارد را پیدا کند و از تشخیص سرسری و عجولانه پرهیز نماید.

 

 با پزشکان دیگر همکاری کنید تا بیمار حمایت شود

در قسمت های بالا بر اهمیت ایجاد ارتباط دوستانه بین بیمار و پزشک تأکید کردیم اما در این قسمت می خواهیم بر اهمیت ارتباط بین پزشکان تاکید داشته باشیم.

همکاری پزشکان با یکدیگر
همکاری پزشکان با یکدیگر

هنگامی که یک بیمار به بیمارستان مراجعه می کند پزشک اول پس از معاینه از شرایط بیمار مطلع می شود و سپس جزئیات را یادداشت می‌کند تا سایر پزشکان بتوانند اطلاعات کاملی را در خصوص وضعیت بیمار به دست بیاورند. بهترین پزشکان کسانی هستند که با یکدیگر همکاری نزدیک دارند و به عنوان یک تیم فعالیت می کنند.

 

 مدافع حقوق بیماران خود باشید

یک دکتر خوب هر کاری را می‌کند تا از حقوق بیمار خود دفاع کند. یعنی در صورت لزوم او را به سایر متخصصین معرفی کند، بیمار را برای بهره گرفتن از خدمات تخصصی ویژه حمایت کند و به طور کلی هر کاری که از دستش بر می آید برای بیمار خود انجام دهد.

 

 با بیمار خود مهربان باشید

به احتمال زیاد همه ما یک خاطره بد از مواجهه با پزشک بداخلاق در دوران کودکی داریم. این خاطره به هیچ عنوان از ذهن ما پاک نمی شود پس می توانید با تکیه بر این نکته به شما هشدار دهیم که مهربان بودن با بیمار یکی از شروط لازم برای یک پزشک موفق است.

آنچه که یک پزشک خوب را از سایر پزشکان جدا می کند روحیه همدلی او درباره مشکلات بیمار، داشتن یک جفت گوش شنوا و صبوری است. یک دکتر خوب به همان شکلی با دیگران رفتار می‌ کند که انتظار دارد با خودش رفتار شود. این فاکتورها در ایجاد حس اعتماد در بیمار نسبت به پزشک کاملاً مهم و ضروری تلقی می شوند.

 

 پیدا کردن یک پزشک خوب در اینترنت

دیجیتال مارکتینگ پزشکی
دیجیتال مارکتینگ پزشکی

در دنیای فعلی با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت به ویژه اینترنت موبایل اکثر افراد برای پیدا کردن پزشک مورد نظر خود به سراغ فضای مجازی می روند. اگر شما هم سری به اینترنت زده باشید متوجه می‌ شوید وب سایت های مختلفی در عرصه پزشکی فعالیت دارند و صفحه های سوال و جواب در آنها به راه است.

آنچه که باعث می‌ شود از شما به عنوان یک پزشک خوب یاد شود فقط داشتن مولفه های بالا نیست بلکه تبلیغات اخلاقی و برند سازی است. گاهی اوقات یک پزشک خوب به علت نداشتن تبلیغات به دیگران شناخته نمی شود و این مسئله باعث شده که تعداد مراجعه کنندگان او کمتر از سایر پزشکان باشد.

همه ما با اهمیت تبلیغات در حوزه های مختلف به خوبی آشنایی داریم و می دانیم که تبلیغ کردن در فضای مجازی چه تاثیر مثبتی در جذب بیماران به مطب دارد. شما می توانید با طراحی یک وب سایت تخصصی و حرفه ای به موفقیت نزدیک تر شوید و یک گام مهم در راستای برند سازی خود بردارید.

برای طراحی وب سایت خود و جذب بیماران بیشتر به مطب تردید نکنید و همین حالا دست به کار شوید و برای ساخت یک پلتفرم تخصصی اقدام کنید.

 

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع


اگر میخواهید در صفحه اول گوگل و در این سایت و 54 سایت دیگر سلامت و برای دهها کلید واژه مرتبط با تخصص شما ، مرکز زیبایی، مطب، بیمارستان یا کلینیک شما معرفی شود ، روی تصویر زیر کلیک کنید تا از همین امروز بیشتر دیده شوید. (نمایش تبلیغات پایه و ثبت مرکز شما رایگان است)

تبلیغات آرایشگاهها و مراکز زیبایی

5 دیدگاه دربارهٔ «چگونه پزشک خوبی شویم؟| ویژگی های یک پزشک خوب»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *